tjo!


Tänkte berätta om matgruppen på LänsÄt jag hälsade på i tisdags.

Jag var skitnervös innan, spände mig så mycket att jag fick världens huvudvärk >< Vi träffades i ett mysigt rum med kök, matplats och en tvhörna. Vi var 6 tjejer och en terapeut och en dietist, och vi satt och pratade lite först, de andra tjejerna har gått i gruppen länge så det var bra att se att de inte var så farliga :-) Sen fick vi lägga upp mat på tallriken, och terapeuten höll lite koll på om man tog för lite av något. Jag tyckte man skulle ta så mycket! Jag är van vid att i princip kasta i mig maten så jag kollade jättemycket på de andra hur snabbt de åt och det kändes väldigt långsamt, men terapeuten sa att det var ett bra tempo. Till maten skulle man äta en knäckemacka och efteråt två skivor honungsmelon, Gud va mycket mat! Eftersom vi åt så "långsamt" så kände jag mig faktiskt inte sådär panikmätt som jag skulle ha blivit i normala fall så jag fick inte så jättemycket ångest.

Efter maten var det vila, och vi låg på yogamattot med kuddar och filtar och lyssnade på en avslappningsskiva. Kunde dock inte slappna av speciellt mycket.

Efter det satt vi i soffan och pratade om hur vi tyckte det hade gått och ställde frågor till dietisten. När "lektionen" var slut så satt jag och tre tjejer kvar och pratade ett tag. En tjej som är anorektiker har gått i behandling där i två år och har nog ganska lång väg kvar innan hon är frisk. Nån mer var anorektiker men har kommit långt i behandlingen. Nån mer bulimiker förutom jag också. Jag kände mig jättetjock, även om alla utom anorektikern som gått i två år var normalviktiga, men jag var störst :-/ Man ska väl inte jämföra sig men det är svårt, speciellt efter att vi pratat om att kroppen har en naturlig vikt den ssträvar efter, och en tjej sa: "men tänk om min kropp vill väga typ... 74 kilo!" och lät väldigt äcklad. Då kände jag mig verkligen fet, det är liksom bara 5 kilo mer än vad jag väger...

Men det var en bra erfarenhet, och jag tänker fortsätta gå dit. Nästa gång är på tisdag igen.

Min terapeut på Länsät tycker även att jag ska vara med på en av deras intensivveckor, där man kör intensiv terapi 9-15 under en vecka. Kroppakännedom, gestaltterapi, måltider m.m. Det låter rätt bra faktiskt. Och så ordnar de så man får bo på hotell under tiden :-) Men nästa intensivvecka är inte förrän i september så jag kanske hinner ändra mig.

Hej så länge!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bodymassinsane.blogg.se

En bulimiker och allmänt knepig tjejs väg mot ett bättre, ångestfritt liv.

RSS 2.0